ITIL 4 Certifikacijska shema

ITIL 4 certifikacijska shema predstavlja jasan put profesionalnog razvoja kroz različite razine znanja i kompetencija – od početničke razine do ekspertske – omogućujući pojedincima postupnu izgradu razumijevanja, vještina i sposobnosti potrebnih za učinkovito upravljanje IT uslugama.

“You can’t stop the future
You can’t rewind the past
The only way to learn the secret
…is to press play.”
Jay Asher, Thirteen Reasons Why

ITIL 4 – Certifikacijska shema

ITIL 4 (Information Technology Infrastructure Library) najpoznatiji je i najšire prihvaćen okvir za upravljanje IT uslugama u svijetu. Razvijen s ciljem da organizacijama pomogne u pružanju vrijednosti kroz učinkovito i strukturirano upravljanje IT uslugama, ITIL se tijekom godina razvio iz tehničkog priručnika u sveobuhvatan pristup upravljanju uslugama koji povezuje tehnologiju, ljude i poslovne procese.

ITIL 4 donosi moderan, agilan i fleksibilan pristup koji odgovara današnjem dinamičnom poslovnom okruženju. Fokusiran je na suradnju, prilagodljivost, optimizaciju vrijednosti i integraciju s praksama kao što su DevOps, Lean i Agile.

Kako bi stručnjaci i organizacije mogli usvojiti i primijeniti ove principe na strukturiran i praktičan način, razvijena je ITIL 4 certifikacijska shema. Ona predstavlja jasan put profesionalnog razvoja kroz različite razine znanja i kompetencija – od početničke razine do ekspertske – omogućujući pojedincima da postupno izgrade razumijevanje, vještine i sposobnosti potrebne za učinkovito upravljanje IT uslugama.

Bilo da tek započinjete karijeru u ITu ili želite nadograditi svoje postojeće znanje, ITIL 4 certifikacijska shema nudi strukturiran i međunarodno priznat put prema stručnosti u upravljanju IT uslugama:

Razine ITIL® 4 certifikacijske sheme

ITIL 4 certifikacijska shema strukturirana je tako da omogućuje postupan razvoj znanja i vještina, uz mogućnost specijalizacije prema interesima i profesionalnim ciljevima. Shema se sastoji od pet glavnih razina:

1. ITIL® 4 Foundation

Razina: početna / uvodna

Opis:
ITIL 4 Foundation predstavlja prvi korak u ITIL certifikacijskoj shemi i osmišljen je za sve koji žele steći temeljno razumijevanje principa i koncepata upravljanja IT uslugama. Ova razina pokriva osnovne pojmove, ključne definicije, strukturu usluga te način na koji ITIL integrira suvremene prakse poput Agile, Lean i DevOps pristupa. ITIL 4 Foundation certifikat je preduvjet za sve ostale module u ITIL 4 certifikacijskoj shemi.

Cilj: Omogućiti polaznicima da razumiju osnovne principe stvaranja vrijednosti kroz usluge i njihovu primjenu u stvarnim poslovnim okruženjima.

Namijenjeno: IT profesionalcima početnicima, menadžerima projekata, članovima IT timova i svima koji žele razumjeti osnove ITIL pristupa.

ITIL 4 Foundation certifikat je osmišljen kao uvod u ITIL 4 i omogućuje kandidatima pogled na upravljanje IT uslugama (eng. IT Service Management (ITSM)) kroz end-to-end operativni model za stvaranje, isporuku i kontinuirano poboljšavanje IT omogućenih proizvoda i usluga.

Certifikat je koristan za:

  • temeljno razumijevanje okvira ITIL
  • razumjevanje mogućnosti korištenja ITIL-a za poboljšanje upravljanja IT uslugama
  • osobe koje rade u organizaciji koja je usvojila ITIL
  • osobe koje imaju interes za upravljanje IT uslugama

Polaznici ITIL 4 Foundation-a razumjet će sljedeće:

  • holistički pristup omogućavanju zajedničkog stvaranja vrijednosti s kupcima i ostalim dionicima u obliku proizvoda i usluga
  • vodeća načela ITIL-a 4
  • četiri dimenzije Upravljanje uslugama
  • ključne koncepte: Lean, Agile, DevOps i njihovu važnost za postizanje poslovne vrijednosti
  • način na koji ITIL 4 prakse podržavaju vrijednost i značaj koji pružaju uspostavljeni ITIL 3 procesi, i istovremeno proširuju i integriraju različita područja upravljanja IT uslugama

ITIL Foundation ispit

Nema preduvjeta za pristupanje ITIL Foundation ispitu.

ITIL Foundation – format ispita:

  • Jezik: engleski
  • Trajanje: 60 min, odnosno 75 min za polaznike kojima engleski nije materinji jezik
  • 40 pitanja s višestrukim izborom (a,b,c,d) s jednim točnim odgovorom, bez negativnih bodova
  • Za prolaz je potrebno odgovoriti na najmanje 26 pitanja (65%) ispravno.
  • Ispitni institut koji dodjeljuje certifikat: Peoplecert
  • Akreditirana trening organizacija (ATO) za provedbu ispita: ITSM Partner
  • Certifikat: Nakon uspješno položenog ITIL 4 Foundation ispita, dobivate međunarodno priznati certifikat: ITIL 4 Foundation Certificate in IT Service Management). Certifikat dobivate kao e-certifikat unutar 48 sati od polaganja ispita.

Nakon ITIL 4 Foundation-a, možete krenuti u smjeru kvalifikacija ITIL Practice Manager (PM), ITIL Managing Professional (ITIL MP) ili ITIL Strategic Leader (ITIL SL).

2. ITIL® 4 Practice Manager (ITIL PM)

ITIL 4 Practice Manager (PM) predstavlja novi, specijalizirani stupanj unutar ITIL 4 certifikacijske sheme, osmišljen kako bi potvrdio duboko razumijevanje i sposobnost upravljanja pojedinačnim praksama IT usluga te njihovu integraciju u širi operativni i taktički kontekst.
Ova certifikacija je idealna za IT profesionalce koji žele pokazati da ne samo poznaju teorijske temelje ITIL-a, već i znaju kako ih učinkovito primijeniti u svakodnevnom radu.

Razina: srednja / specijalistička

Cilj i svrha Practice Manager certifikacije

Dok klasične razine ITIL-a fokus stavljaju na razumijevanje koncepata i strategije, Practice Manager ide korak dalje – on dokazuje da kandidat zna:

  • kako upravljati konkretnim ITSM praksama u operativnom okruženju,

  • kako uskladiti i povezati različite prakse u jedinstven, učinkovit proces,

  • te kako poboljšati isporuku usluga kroz suradnju, koordinaciju i mjerenje rezultata.

Practice Manager certifikat je stoga most između teorijskog znanja i praktične izvrsnosti – ključna kompetencija za voditelje timova, menadžere usluga i sve one koji koordiniraju svakodnevne IT procese.

 

Kome je namijenjena ova certifikacija?

ITIL 4 Practice Manager idealan je za:

  • Voditelje IT timova i ITSM menadžere,

  • Service Desk voditelje i stručnjake za operativnu podršku,

  • Stručnjake za implementaciju i optimizaciju procesa,

  • Profesionalce koji žele specijalizirati svoj ITIL put i potvrditi praktične vještine.

Primjeri dostupnih bundled modula:

  • Monitor, Support & Fulfil (MSF) – pokriva Service Desk, Incident Management, Request Fulfilment, Event Management i Problem Management.

  • Plan, Implement & Control (PIC) – pokriva Change Enablement, Release Management, Service Configuration Management, Deployment Management i IT Asset Management.

  • Collaborate, Assure & Improve (CAI) – pokriva Continual Improvement, Service Level Management, Relationship Management, Information Security Management i Supplier Management.

Kandidati mogu birati prakse pojedinačno ili putem „paketa“, ovisno o svojim profesionalnim ciljevima i potrebama organizacije.

 

Struktura i put do certifikata

Da biste stekli ITIL 4 Practice Manager certifikat, potrebno je ispuniti sljedeće korake:

  1. ITIL 4 Foundation – posjedovati temeljnu certifikaciju.

  2. ITIL Specialist: Create, Deliver & Support (CDS) – završiti ovaj modul koji je obavezan dio puta.

  3. Pet praksi – položiti najmanje pet pojedinačnih praksi (ili jedan od “bundled” modula koji pokriva 5 praksi odjednom).

3. ITIL® 4 Managing Professional (ITIL MP)

ITIL Managing Professional (ITIL MP) je osmišljen za IT stručnjake koji rade u tehnološkim i digitalnim timovima u organizacijama te pruža praktična i tehnička znanja o upravljanju uspješnim IT projektima, timovima i tijekovima aktivnosti u organizaciji.

Razina: srednja / managerska

Opis:
Na ovoj razini polaznici mogu birati između različitih management modula koji dublje obrađuju specifična područja ITIL praksi. Svaki modul fokusira se na određeni aspekt isporuke i upravljanja IT uslugama.

Cilj: Omogućiti dublje razumijevanje specifičnih područja ITSM-a i razviti praktične vještine potrebne za napredno upravljanje IT uslugama.

Namijenjeno: Iskusnijim IT profesionalcima, voditeljima timova i onima koji žele specijalizirati svoje znanje.

ITIL Managing Professional (ITIL MP) moduli su:

  • Create, Deliver and Support (CDS): kako dizajnirati, isporučiti i kontinuirano unapređivati IT usluge.

  • Drive Stakeholder Value (DSV): kako učinkovito surađivati s korisnicima i partnerima te graditi vrijednost.

  • High-velocity IT (HVIT): kako primijeniti agilne i DevOps principe za brzu isporuku digitalnih usluga.

  • Plan, Implement and Control (PIC): kako planirati i nadzirati usluge i procese unutar ITSM sustava.

ITIL Specialist Create, Deliver and Support modul pokriva osnovne/”core” aktivnosti upravljanja uslugama i proširuje trenutni opseg ITIL-a obuhvaćanjem ‘stvaranja’ usluga. Modul se fokusira na integraciju različitih tokova vrijednosti i aktivnosti za stvaranje, isporuku i podršku IT omogućenim proizvodima i uslugama. Istovremeno, modul pokriva prateće prakse, metode i alate usmjerene na upravljanje performansama usluga te pruža razumijevanje kvalitete usluge i metoda poboljšanja. Ujedno, ovaj modul obuhvaća i teme vezane uz pružanje inovativnih, ali pouzdanih IT omogućenih usluga kupcima na sve konkurentnijem tržištu.

ITIL-ov Specialist Create, Deliver and Support usmjeren je na ITSM stručnjake koji upravljaju radom IT-omogućenih & amp; digitalnih proizvoda i usluga te su odgovorni za isporuku od početka do kraja.

Akreditirani seminar te položeni ITIL 4 Foundation su preduvijet za sve ITIL 4 module.

ITIL Specialist Drive Stakeholder Value modul pokriva sve vrste angažmana i interakcije između pružatelja usluga i njegovih kupaca, korisnika, dobavljača i partnera. Modul je usredotočen na pretvaranje potražnje dionika u vrijednost putem IT podržanih usluga te pokriva ključne teme kao što su:

  • SLA dizajn
  • upravljanje dobavljačima
  • komunikacija
  • upravljanje odnosima (eng. relationship management)
  • dizajn iskustva klijenata i kupaca (eng. CX i UX design)
  • mapiranje putovanja korisnika (eng. customer journey mapping)
  • i još mnogo toga…

Polaznici seminara dobivaju alate za povećanje zadovoljstva dionika, što je sastavni dio poslovnog uspjeha u konkurentnom okruženju.

ITIL Specialist Drive Value modul je usmjeren na:

  • osobe odgovorne za upravljanje i integriranje dionika,
  • osobe usredotočene na put i iskustvo kupca
  • osobe odgovorne za njegovanje odnosa s partnerima i dobavljačima.

Akreditirani seminar te položeni ITIL 4 Foundation su preduvijet za sve ITIL 4 module.

High Velocity IT modul istražuje načine funkcioniranja digitalnih organizacija i digitalnih operativnih modela u okruženjima velike brzine (eng. high velocity environments). Ovaj modul pomaže organizacijama koje žele poslovati kao uspješne digitalne organizacije (eng. digitally-native organizations). Modul uključuje upotrebu praksi kao što su Agile i Lean te IT prakse i tehnologije kao što su Cloud, Automation i Automatsko testiranje s fokusom na brzu isporuku proizvoda i  usluga za dobivanje maksimalne vrijednosti.

High Velocity IT modul je namijenjen IT menadžerima i specijalistima uključenim u upravljanje digitalnim uslugama ili projektima digitalne transformacije koji streme ili djeluju u okruženjima gdje se očekuje mogućnost provedbe promjena velikom brzinom.

Akreditirani seminar te položeni ITIL 4 Foundation su preduvijet za sve ITIL 4 module.

ITIL Strategist Direct Plan and Improve modul obuhvaća praktične vještine potrebne za stvaranje IT organizacije koja „uči i poboljšava se“ (eng. learning and improving organisation), s istovremeno snažnim i učinkovitim strateškim smjerom.

Modul pokriva utjecaj Agilnih i Lean načina rada te kako ih koristiti u organizaciji i stvarati vrijednost.

Polaznici dobivaju uvid u agilnu, praktičnu i stratešku metodu za planiranje i kontinuirano poboljšanja.

ITIL Strategist Direct Plan and Improve modul je usmjeren na menadžere svih razina uključene u oblikovanje smjera i strategije ili razvijanje tima koji se neprestano poboljšava. Obuhvaćeni su praktični i strateški elementi.

Ovaj modul je univerzalni modul koji je ključna komponenta oba “ITIL stream-a”: ITIL Managing Professional i ITIL Strategic Leader.

Akreditirani seminar te položeni ITIL 4 Foundation su preduvijet za sve ITIL 4 module.

4. ITIL® 4 Strategic Leader (ITIL SL)

ITIL Strategic Leader prepoznaje vrijednost ITIL-a, ne samo za IT operacije, već i za digitalno omogućene usluge. Kvalifikacija ITIL Strategic Leader (ITIL SL) pokazuje jasno razumijevanje utjecaja IT-a i usmjerena je na poslovnu strategiju.

ITIL® 4 Strategist – Direct, Plan and Improve (DPI)

Razina: napredna / strateška

Opis:
Ovaj modul spaja operativne i strateške perspektive te pruža znanja i alate potrebne za vođenje, planiranje i kontinuirano poboljšavanje IT usluga. Fokus je na stvaranju kulture stalnog unapređenja, upravljanju promjenama i donošenju učinkovitih odluka temeljenih na podacima.

Cilj: Razviti sposobnost strateškog razmišljanja i upravljanja transformacijom u IT organizacijama.

Namijenjeno: Voditeljima timova, IT menadžerima, voditeljima projekata i svima koji imaju odgovornost za strateško planiranje i unapređenje IT usluga.

ITIL Strategist Direct Plan and Improve modul obuhvaća praktične vještine potrebne za stvaranje IT organizacije koja „uči i poboljšava se“ (eng. learning and improving organisation), s istovremeno snažnim i učinkovitim strateškim smjerom.

Modul pokriva utjecaj Agilnih i Lean načina rada te kako ih koristiti u organizaciji i stvarati vrijednost.

Polaznici dobivaju uvid u agilnu, praktičnu i stratešku metodu za planiranje i kontinuirano poboljšanja.

ITIL Strategist Direct Plan and Improve modul je usmjeren na menadžere svih razina uključene u oblikovanje smjera i strategije ili razvijanje tima koji se neprestano poboljšava. Obuhvaćeni su praktični i strateški elementi.

Ovaj modul je univerzalni modul koji je ključna komponenta oba “ITIL stream-a”: ITIL Managing Professional i ITIL Strategic Leader.

Akreditirani seminar te položeni ITIL 4 Foundation su preduvijet za sve ITIL 4 module.

ITIL® 4 Leader – Digital and IT Strategy (DITS)

Razina: napredna / voditeljska

Opis:
ITIL Leader modul usmjeren je na digitalnu transformaciju i strateško pozicioniranje IT-a kao ključnog pokretača poslovnog uspjeha. Pruža znanja o tome kako tehnologija mijenja tržišta, poslovne modele i korisnička očekivanja te kako izgraditi strategiju koja iskorištava digitalne prilike.

Cilj: Osposobiti IT i poslovne lidere da povežu digitalnu strategiju s poslovnim ciljevima i vode organizaciju kroz kompleksne procese promjena.

Namijenjeno: CIO-ima, CTO-ima, direktorima IT odjela i višem menadžmentu.

IT & Digital Strategy modul je fokusiran na usklađivanje digitalne poslovne strategije i IT strategije. Modul  pokriva utjecaj disrupcija novih tehnologija na organizacije i kako odgovore poslovnih lidera na iste.

Tempo evolucije u digitalnom svijetu nikad nije bio brži i organizacije moraju biti fleksibilne i prilagođavati se neprestanom promjenjivom okruženju ukoliko žele kontinuirano omogućavati pružanje vrijednosti svojim kupcima i kroz to ostati konkurentne na tržištu.

Modul IT & Digital Strategy dodaje novu perspektivu i podiže raspravu o ITIL konceptima na stratešku razinu među poslovne lidere i buduće vođe.

Modul pomaže IT liderima u izgradnji i provedbi učinkovite IT i digitalne strategije koja se može uspješno uhvatiti u koštac s digitalnim disrupcijama.

Akreditirani seminar te položeni ITIL 4 Foundation su preduvijet za sve ITIL 4 module. Pored toga, ovaj modul zahtjeva najmanje tri godine iskustva u upravljanju IT-om.

5. ITIL® Master Certificate – IT Service Management

ITIL® Master certifikat potvrđuje sposobnost primjene načela, metoda i tehnika obuhvaćenih ITIL-om u radnom okruženju.

Kako biste postigli ITIL Master certifikat, morate opisati i dokazati osobnu primijenu niza znanja, principa, metoda i tehnika iz okvira ITIL-a i pratećih tehnika upravljanja s ciljem postizanja željenih poslovnih rezultata u jednom ili više praktičnih zadataka.

Razina: najviša / stručna

Opis:
ITIL Master je najviša razina certifikacije i potvrđuje duboko razumijevanje ITIL okvira te sposobnost njegove praktične primjene u složenim poslovnim okruženjima. Kandidati moraju dokazati da su uspješno implementirali ITIL principe i metode u stvarnim projektima te demonstrirati sposobnost strateškog razmišljanja i inovativnog rješavanja problema.

Cilj: Potvrditi najvišu razinu stručnosti u upravljanju IT uslugama.

Namijenjeno: Iskusnim IT stručnjacima i liderima s višegodišnjim iskustvom u implementaciji ITIL praksi.

ITIL® Master certifikat potvrđuje sposobnost primjene načela, metoda i tehnika iz ITIL-a u radnom okruženju.

Da biste postigli ITIL Master certifikat, morate opisati i dokazati  osobni odabir i primijenu niza znanja, principa, metoda i tehnika iz okvira ITIL-a i pratećih tehnika upravljanja u cilju postizanja željenih poslovnih rezultata u jednom ili više praktičnih zadataka.

Svaki kandidat za ITIL Mastera odabrat će drugačiji raspon osobnih iskustava tako da ne postoji fiksni nastavni plan i program za ovu kvalifikaciju. Također nema propisanog seminara jer će se teorija koja se testira razlikovati ovisno o prirodi situacije koju će svaki kandidat odabrati.

Uvjeti za ITIL Master certifikat uključuju:

  • posjedovanje ITIL Expert certifikata
  • dokaz najmanje pet godina iskustva u upravljanju IT uslugama  na rukovodećim, menadžerskim ili višim savjetodavnim razinama menadžmenta.

Za ITIL Master certifikat, morate dokazati veliko praktično iskustvo s ITIL-om i  aktivno sudjelovanje u implementaciji ITIL praksi.

ITIL® Extension Moduli – proširite svoje znanje izvan okvira ITSM-a

Kako bi organizacijama i profesionalcima omogućio da odgovore na sve složenije poslovne i tehnološke izazove, ITIL® 4 nudi ne samo klasične certifikacijske razine, već i posebne Extension module – specijalizirane certifikate koji proširuju znanje izvan tradicionalnih granica IT upravljanja uslugama.

Ovi moduli kombiniraju principe ITIL-a s novim praksama, trendovima i tehnologijama, omogućujući IT profesionalcima da brže reagiraju na promjene tržišta, iskoriste moderne tehnologije i povežu IT s poslovnim ciljevima.

Što su ITIL 4 Extension moduli?

ITIL 4 Extension moduli su dodatni, neovisni certifikacijski programi koji nadopunjuju osnovnu ITIL 4 certifikacijsku shemu. Za razliku od glavnih razina (Foundation, Specialist, Strategist, Leader, Practice Manager i Master), extension moduli fokusirani su na konkretne teme i aktualne trendove koji oblikuju budućnost IT i digitalnih usluga.

Svaki modul kombinira ITIL principe s praktičnim znanjima iz specifičnih područja i pruža primjenjive vještine koje se mogu odmah koristiti u svakodnevnom poslovanju.

Trenutno su dostupna dva glavna ITIL 4 extension modula:

1. ITIL® 4: Sustainability in Digital & IT (Fokus: održivost, ESG ciljevi i odgovorno korištenje tehnologije)

2. ITIL® 4: Acquiring & Managing Cloud Services (Fokus: cloud strategija, nabava i upravljanje uslugama u oblaku)

Tko bi trebao razmisliti o ITIL Extension modulima?

  • IT menadžeri i voditelji projekata koji žele proširiti svoje znanje izvan standardnog ITSM okvira.

  • Stručnjaci za digitalnu transformaciju i strategiju.

  • Cloud arhitekti, DevOps inženjeri i stručnjaci za infrastrukturu.

  • Profesionalci koji žele uključiti održivost i ESG principe u svoj IT rad.

ITIL® 4: Sustainability in Digital & IT

Fokus: održivost, ESG ciljevi i odgovorno korištenje tehnologije

Ovaj modul istražuje kako digitalne tehnologije i IT usluge mogu podržati održivi razvoj i ekološku, društvenu i upravljačku (ESG) odgovornost. Uči vas kako integrirati principe održivosti u IT strategiju, dizajn i isporuku usluga te kako tehnologiju koristiti kao alat za stvaranje dugoročne vrijednosti.

Ključne teme:

  • Uloga IT-a u održivosti i klimatskoj tranziciji

  • ESG ciljevi i njihova integracija u ITSM

  • Dizajn i isporuka “zelenih” usluga

  • Praćenje i mjerenje utjecaja IT-a na okoliš i društvo

Kome je namijenjen: IT menadžerima, voditeljima digitalnih transformacija, stručnjacima za održivost i svima koji žele uskladiti IT strategiju s ciljevima održivog razvoja.

ITIL® 4: Acquiring & Managing Cloud Services

Fokus: cloud strategija, nabava i upravljanje uslugama u oblaku

Kako sve više organizacija prelazi na cloud infrastrukturu, potreba za razumijevanjem kako odabrati, nabaviti, upravljati i optimizirati cloud usluge postaje ključna. Ovaj modul pruža praktične smjernice za uspješnu suradnju s pružateljima cloud usluga i za učinkovito integriranje oblaka u IT ekosustav.

Ključne teme:

  • Strategijsko planiranje i evaluacija cloud rješenja

  • Modeli usluga i odgovornosti u oblaku

  • Upravljanje ugovorima i odnosima s dobavljačima

  • Sigurnost, usklađenost i upravljanje rizicima u cloud okruženju

Kome je namijenjen: IT voditeljima, arhitektima rješenja, stručnjacima za nabavu i svima koji su uključeni u donošenje odluka o cloud strategiji.

ITIL 4 Extension moduli nisu samo dodatak certifikacijskoj shemi – oni su odgovor na nove poslovne izazove i prilika da svoje znanje podignete na višu razinu.
Kombinirajući provjerene ITIL principe s modernim temama poput održivosti i cloud upravljanja, extension moduli pomažu vam da ostanete korak ispred u svijetu koji se neprestano mijenja.

Bez obzira jeste li IT profesionalac koji želi proširiti svoje kompetencije ili organizacija koja želi izgraditi napredne digitalne sposobnosti, ITIL Extension moduli su savršen korak prema budućnosti IT usluga.