ITIL 4 Certifikacijska shema
ITIL 4 certifikacijska shema predstavlja jasan put profesionalnog razvoja kroz različite razine znanja i kompetencija – od početničke razine do ekspertske – omogućujući pojedincima postupnu izgradu razumijevanja, vještina i sposobnosti potrebnih za učinkovito upravljanje IT uslugama.
“You can’t stop the future
You can’t rewind the past
The only way to learn the secret
…is to press play.”
― Thirteen Reasons Why
ITIL 4 – Certifikacijska shema
ITIL 4 (Information Technology Infrastructure Library) najpoznatiji je i najšire prihvaćen okvir za upravljanje IT uslugama u svijetu. Razvijen s ciljem da organizacijama pomogne u pružanju vrijednosti kroz učinkovito i strukturirano upravljanje IT uslugama, ITIL se tijekom godina razvio iz tehničkog priručnika u sveobuhvatan pristup upravljanju uslugama koji povezuje tehnologiju, ljude i poslovne procese.
ITIL 4 donosi moderan, agilan i fleksibilan pristup koji odgovara današnjem dinamičnom poslovnom okruženju. Fokusiran je na suradnju, prilagodljivost, optimizaciju vrijednosti i integraciju s praksama kao što su DevOps, Lean i Agile.
Kako bi stručnjaci i organizacije mogli usvojiti i primijeniti ove principe na strukturiran i praktičan način, razvijena je ITIL 4 certifikacijska shema. Ona predstavlja jasan put profesionalnog razvoja kroz različite razine znanja i kompetencija – od početničke razine do ekspertske – omogućujući pojedincima da postupno izgrade razumijevanje, vještine i sposobnosti potrebne za učinkovito upravljanje IT uslugama.
Bilo da tek započinjete karijeru u ITu ili želite nadograditi svoje postojeće znanje, ITIL 4 certifikacijska shema nudi strukturiran i međunarodno priznat put prema stručnosti u upravljanju IT uslugama:

Razine ITIL® 4 certifikacijske sheme
ITIL 4 certifikacijska shema strukturirana je tako da omogućuje postupan razvoj znanja i vještina, uz mogućnost specijalizacije prema interesima i profesionalnim ciljevima. Shema se sastoji od pet glavnih razina:

1. ITIL® 4 Foundation
Razina: početna / uvodna
Opis:
ITIL 4 Foundation predstavlja prvi korak u ITIL certifikacijskoj shemi i osmišljen je za sve koji žele steći temeljno razumijevanje principa i koncepata upravljanja IT uslugama. Ova razina pokriva osnovne pojmove, ključne definicije, strukturu usluga te način na koji ITIL integrira suvremene prakse poput Agile, Lean i DevOps pristupa. ITIL 4 Foundation certifikat je preduvjet za sve ostale module u ITIL 4 certifikacijskoj shemi.
Cilj: Omogućiti polaznicima da razumiju osnovne principe stvaranja vrijednosti kroz usluge i njihovu primjenu u stvarnim poslovnim okruženjima.
Namijenjeno: IT profesionalcima početnicima, menadžerima projekata, članovima IT timova i svima koji žele razumjeti osnove ITIL pristupa.
Nakon ITIL 4 Foundation-a, možete krenuti u smjeru kvalifikacija ITIL Practice Manager (PM), ITIL Managing Professional (ITIL MP) ili ITIL Strategic Leader (ITIL SL).


2. ITIL® 4 Practice Manager (ITIL PM)
ITIL 4 Practice Manager (PM) predstavlja novi, specijalizirani stupanj unutar ITIL 4 certifikacijske sheme, osmišljen kako bi potvrdio duboko razumijevanje i sposobnost upravljanja pojedinačnim praksama IT usluga te njihovu integraciju u širi operativni i taktički kontekst.
Ova certifikacija je idealna za IT profesionalce koji žele pokazati da ne samo poznaju teorijske temelje ITIL-a, već i znaju kako ih učinkovito primijeniti u svakodnevnom radu.
Razina: srednja / specijalistička
Cilj i svrha Practice Manager certifikacije
Dok klasične razine ITIL-a fokus stavljaju na razumijevanje koncepata i strategije, Practice Manager ide korak dalje – on dokazuje da kandidat zna:
-
kako upravljati konkretnim ITSM praksama u operativnom okruženju,
-
kako uskladiti i povezati različite prakse u jedinstven, učinkovit proces,
-
te kako poboljšati isporuku usluga kroz suradnju, koordinaciju i mjerenje rezultata.
Practice Manager certifikat je stoga most između teorijskog znanja i praktične izvrsnosti – ključna kompetencija za voditelje timova, menadžere usluga i sve one koji koordiniraju svakodnevne IT procese.
Kome je namijenjena ova certifikacija?
ITIL 4 Practice Manager idealan je za:
-
Voditelje IT timova i ITSM menadžere,
-
Service Desk voditelje i stručnjake za operativnu podršku,
-
Stručnjake za implementaciju i optimizaciju procesa,
-
Profesionalce koji žele specijalizirati svoj ITIL put i potvrditi praktične vještine.
Primjeri dostupnih bundled modula:
-
Monitor, Support & Fulfil (MSF) – pokriva Service Desk, Incident Management, Request Fulfilment, Event Management i Problem Management.
-
Plan, Implement & Control (PIC) – pokriva Change Enablement, Release Management, Service Configuration Management, Deployment Management i IT Asset Management.
-
Collaborate, Assure & Improve (CAI) – pokriva Continual Improvement, Service Level Management, Relationship Management, Information Security Management i Supplier Management.
Kandidati mogu birati prakse pojedinačno ili putem „paketa“, ovisno o svojim profesionalnim ciljevima i potrebama organizacije.
Struktura i put do certifikata
Da biste stekli ITIL 4 Practice Manager certifikat, potrebno je ispuniti sljedeće korake:
-
ITIL 4 Foundation – posjedovati temeljnu certifikaciju.
-
ITIL Specialist: Create, Deliver & Support (CDS) – završiti ovaj modul koji je obavezan dio puta.
-
Pet praksi – položiti najmanje pet pojedinačnih praksi (ili jedan od “bundled” modula koji pokriva 5 praksi odjednom).

3. ITIL® 4 Managing Professional (ITIL MP)
ITIL Managing Professional (ITIL MP) je osmišljen za IT stručnjake koji rade u tehnološkim i digitalnim timovima u organizacijama te pruža praktična i tehnička znanja o upravljanju uspješnim IT projektima, timovima i tijekovima aktivnosti u organizaciji.
Razina: srednja / managerska
Opis:
Na ovoj razini polaznici mogu birati između različitih management modula koji dublje obrađuju specifična područja ITIL praksi. Svaki modul fokusira se na određeni aspekt isporuke i upravljanja IT uslugama.
Cilj: Omogućiti dublje razumijevanje specifičnih područja ITSM-a i razviti praktične vještine potrebne za napredno upravljanje IT uslugama.
Namijenjeno: Iskusnijim IT profesionalcima, voditeljima timova i onima koji žele specijalizirati svoje znanje.
ITIL Managing Professional (ITIL MP) moduli su:
-
Create, Deliver and Support (CDS): kako dizajnirati, isporučiti i kontinuirano unapređivati IT usluge.
-
Drive Stakeholder Value (DSV): kako učinkovito surađivati s korisnicima i partnerima te graditi vrijednost.
-
High-velocity IT (HVIT): kako primijeniti agilne i DevOps principe za brzu isporuku digitalnih usluga.
-
Plan, Implement and Control (PIC): kako planirati i nadzirati usluge i procese unutar ITSM sustava.

4. ITIL® 4 Strategic Leader (ITIL SL)
ITIL Strategic Leader prepoznaje vrijednost ITIL-a, ne samo za IT operacije, već i za digitalno omogućene usluge. Kvalifikacija ITIL Strategic Leader (ITIL SL) pokazuje jasno razumijevanje utjecaja IT-a i usmjerena je na poslovnu strategiju.
ITIL® 4 Strategist – Direct, Plan and Improve (DPI)
Razina: napredna / strateška
Opis:
Ovaj modul spaja operativne i strateške perspektive te pruža znanja i alate potrebne za vođenje, planiranje i kontinuirano poboljšavanje IT usluga. Fokus je na stvaranju kulture stalnog unapređenja, upravljanju promjenama i donošenju učinkovitih odluka temeljenih na podacima.
Cilj: Razviti sposobnost strateškog razmišljanja i upravljanja transformacijom u IT organizacijama.
Namijenjeno: Voditeljima timova, IT menadžerima, voditeljima projekata i svima koji imaju odgovornost za strateško planiranje i unapređenje IT usluga.
ITIL® 4 Leader – Digital and IT Strategy (DITS)
Razina: napredna / voditeljska
Opis:
ITIL Leader modul usmjeren je na digitalnu transformaciju i strateško pozicioniranje IT-a kao ključnog pokretača poslovnog uspjeha. Pruža znanja o tome kako tehnologija mijenja tržišta, poslovne modele i korisnička očekivanja te kako izgraditi strategiju koja iskorištava digitalne prilike.
Cilj: Osposobiti IT i poslovne lidere da povežu digitalnu strategiju s poslovnim ciljevima i vode organizaciju kroz kompleksne procese promjena.
Namijenjeno: CIO-ima, CTO-ima, direktorima IT odjela i višem menadžmentu.


5. ITIL® Master Certificate – IT Service Management
ITIL® Master certifikat potvrđuje sposobnost primjene načela, metoda i tehnika obuhvaćenih ITIL-om u radnom okruženju.
Kako biste postigli ITIL Master certifikat, morate opisati i dokazati osobnu primijenu niza znanja, principa, metoda i tehnika iz okvira ITIL-a i pratećih tehnika upravljanja s ciljem postizanja željenih poslovnih rezultata u jednom ili više praktičnih zadataka.
Razina: najviša / stručna
Opis:
ITIL Master je najviša razina certifikacije i potvrđuje duboko razumijevanje ITIL okvira te sposobnost njegove praktične primjene u složenim poslovnim okruženjima. Kandidati moraju dokazati da su uspješno implementirali ITIL principe i metode u stvarnim projektima te demonstrirati sposobnost strateškog razmišljanja i inovativnog rješavanja problema.
Cilj: Potvrditi najvišu razinu stručnosti u upravljanju IT uslugama.
Namijenjeno: Iskusnim IT stručnjacima i liderima s višegodišnjim iskustvom u implementaciji ITIL praksi.
ITIL® Extension Moduli – proširite svoje znanje izvan okvira ITSM-a
Kako bi organizacijama i profesionalcima omogućio da odgovore na sve složenije poslovne i tehnološke izazove, ITIL® 4 nudi ne samo klasične certifikacijske razine, već i posebne Extension module – specijalizirane certifikate koji proširuju znanje izvan tradicionalnih granica IT upravljanja uslugama.
Ovi moduli kombiniraju principe ITIL-a s novim praksama, trendovima i tehnologijama, omogućujući IT profesionalcima da brže reagiraju na promjene tržišta, iskoriste moderne tehnologije i povežu IT s poslovnim ciljevima.
Što su ITIL 4 Extension moduli?
ITIL 4 Extension moduli su dodatni, neovisni certifikacijski programi koji nadopunjuju osnovnu ITIL 4 certifikacijsku shemu. Za razliku od glavnih razina (Foundation, Specialist, Strategist, Leader, Practice Manager i Master), extension moduli fokusirani su na konkretne teme i aktualne trendove koji oblikuju budućnost IT i digitalnih usluga.
Svaki modul kombinira ITIL principe s praktičnim znanjima iz specifičnih područja i pruža primjenjive vještine koje se mogu odmah koristiti u svakodnevnom poslovanju.
Trenutno su dostupna dva glavna ITIL 4 extension modula:
1. ITIL® 4: Sustainability in Digital & IT (Fokus: održivost, ESG ciljevi i odgovorno korištenje tehnologije)
2. ITIL® 4: Acquiring & Managing Cloud Services (Fokus: cloud strategija, nabava i upravljanje uslugama u oblaku)
Tko bi trebao razmisliti o ITIL Extension modulima?
-
IT menadžeri i voditelji projekata koji žele proširiti svoje znanje izvan standardnog ITSM okvira.
-
Stručnjaci za digitalnu transformaciju i strategiju.
-
Cloud arhitekti, DevOps inženjeri i stručnjaci za infrastrukturu.
-
Profesionalci koji žele uključiti održivost i ESG principe u svoj IT rad.
ITIL 4 Extension moduli nisu samo dodatak certifikacijskoj shemi – oni su odgovor na nove poslovne izazove i prilika da svoje znanje podignete na višu razinu.
Kombinirajući provjerene ITIL principe s modernim temama poput održivosti i cloud upravljanja, extension moduli pomažu vam da ostanete korak ispred u svijetu koji se neprestano mijenja.
Bez obzira jeste li IT profesionalac koji želi proširiti svoje kompetencije ili organizacija koja želi izgraditi napredne digitalne sposobnosti, ITIL Extension moduli su savršen korak prema budućnosti IT usluga.